Sök:

Sökresultat:

617 Uppsatser om Lust att lära - Sida 1 av 42

KÀnner elever lust att lÀra matematik?

I detta arbete har jag undersökt om min hypotes angÄende elevernas i Ärskurserna 4, 5 och 6, pÄ min partnerskola, lust till matematik stÀmmer överens med verkligheten. Jag har diskuterat elevernas lust till matematik och glÀdje att lÀra, sambandet mellan elevernas lust att lÀra matematik och deras upplevelser av matematikundervisningen samt sambandet mellan kÀnslan av glÀdje och sjÀlvförtroende..

Lust att lÀra i bildÀmnet : En studie om högstadieelevers och lÀrares uppfattning av bildÀmnet och lust som motivation

Denna studies syfte Àr att undersöka hur elever och deras bildlÀrare idag uppfattar bildÀmnet i en svensk skola samt lust som motivation. Ett socialt konstruktivistiskt samt progressivistiskt perspektiv pÄ lÀrande och Peter GÀrdenfors forskning om lust som motivation Àr denna studies teoretiska utgÄngspunkter. Den empiriska studien har pÄgÄtt under fyra veckor pÄ ett svenskt högstadium. Kvantitativa enkÀter och kvalitativa semistrukturerade intervjuer har genomförts med sex elever och tvÄ lÀrare. Resultatet frÄn den empiriska undersökningen har analyserats och tolkats kvantitativt och kvalitativt.

Lust att lÀra matematik

Syftet med mitt examensarbete Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt variation av ett fenomen har betydelse för barnen att kÀnna lust att lÀra. Att mÀta lust Àr inte sÄ lÀtt men i rapporten Lusten att lÀra stÄr det att engagemang, aktivt deltagande i lÀrandesituationer, intensitet och iver hos eleven kan ses som uttryck för lusten att lÀra. Variationsteorins grundfrÄga som min studie grundar sig pÄ Àr - pÄ vilka sÀtt kan just det hÀr erfaras? Det Àr variationen som Àr det vÀsentliga i kunskapsprocessen. LÀraren kan skapa förutsÀttningar för lÀrande vilket Àr mitt mÄl. Jag gör detta för att fÄ en insikt och kanske bidra till ökad förstÄelse och kunskap om hur man pÄ ett bra sÀtt kan ge barnen i förskolan ett meningsfullt lÀrande..

Lust att lÀra. LÀrares syn pÄ begreppet.

I vÄr strÀvan att bli bra lÀrare, försöker vi finna lÀrandesituationer som gynnar lÀrandet pÄ bÀsta sÀtt. Syftet med vÄr undersökning Àr att försöka utröna begreppet lust att lÀra och hur lÀrare tolkar och försöker omsÀtta detta i sin verksamhet. VÄrt arbete utgÄr frÄn frÄgestÀllningen Vad innebÀr begreppet lust att lÀra och hur omsÀtts det i praktiken? ? lÀrares syn pÄ lust att lÀra. I LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet förskoleklassen och fritidshemmet, finns begreppet lust att lÀra som ett strÀvansmÄl i undervisningen.

Lust och motivation i textilslöjden : utifrÄn lÀrares och elevers uppfattningar

Syftet med detta examensarbete Àr att synliggöra vilka uppfattningar lÀrare och elever har om lust och motivation i textilslöjden. Forskning visar att slöjd upplevs som ett lustfyllt Àmne och att lustfyllda situationer pÄverkar elevers inlÀrning och utveckling positivt. FrÄgestÀllningarna i detta examensarbete syftar dÀrför till att synliggöra lÀrares och elevers uppfattningar om lustens roll i textilslöjdundervisning, orsaker till lust och motivation samt strategier för att skapa lust och motivation i textilslöjden.För att svara pÄ dessa frÄgor har en undersökning med kvalitativ ansats utförts. Intervjuer med fyra lÀrare och fem elever pÄ skolor i grundskolans senare Är och pÄ gymnasiet har analyserats och resulterat i flera kategorier som visar pÄ lÀrares och elevers uppfattningar.Dessa kategorier beskriver uppfattningar kring lustens och motivationens roll i textilslöjdundervisning. De intervjuade menar att lust gör det lÀttare att lÀra sig.

Att skapa motivation och lust för matematik i grundskolans tidigare Är

BAKGRUND: Motivation och lust Àr tvÄ viktiga faktorer för att elever ska kÀnna och bevara lusten för matematik. För att eleverna ska ta till sig kunskap krÀvs ett samspel mellan bÄde elev lÀrare och den miljö de vistas i. LÀrarnas förhÄllningssÀtt till matematiken och till eleverna har ocksÄ stor betydelse för deras prestation i matematik.SYFTE: Syftet med studien Àr att ta reda pÄ hur fyra lÀrare menar att de undervisar för att skapa lust och behÄlla motivationen i Àmnet matematik, hos sina elever i Ärskurserna 3 till 6.METOD: Min studie Àr en kvalitativ undersökning dÀr jag anvÀnt intervju som redskap.RESULTAT: Studien visar tydligt att lÀrarna Àr överens om vad bristen pÄ lust och motivation beror pÄ. Uppfattningen Àr att detta bland annat beror pÄ brist pÄ tillgÄng till bÀttre material, lektionernas utformning och pÄ lÀrarnas attityder..

Till lust att le med FMT : Att se det stora i det lilla

Med mitt examensarbete vill jag förklara vad FMT-metoden Àr. Jag berÀttar kort musikterapins historia och jag ger ocksÄ en förklaring pÄ metoden. Förklarar kort Rett syndrom och autism. Jag beskriver vidare mitt praktikarbete dÀr jag valt att undersöka vad det Àr i metoden som gör att det kÀnns meningsfullt för adepten. Trots att jag inte kunnat se nÄgra större förÀndringar efter 15 gÄnger har adepterna ÀndÄ tyckt det varit roligt att komma till sessionerna.

Att skapa lust och motivation i matematik - vilken roll och betydelse har pedagogen för elevers intresse och förstÄelse?

Mycket litteratur pekar idag pĂ„ att elevers intresse för matematiken sjunker med stigande Ă„lder. Den belyser Ă€ven vikten av att Ă€mnet skall innehĂ„lla lust och glĂ€dje. Matematik behöver inte vara trĂ„kigt. Ämnet Ă€r roligt sĂ„ lĂ€nge förstĂ„elsen finns hos eleverna. Med detta som utgĂ„ngspunkt har vi valt att undersöka vilken betydelse pedagogers olika metoder har för elevers förstĂ„else och lust för matematiken.

Att skapa lust och motivation i matematik - vilken roll och betydelse har pedagogen för elevers intresse och förstÄelse?

Mycket litteratur pekar idag pĂ„ att elevers intresse för matematiken sjunker med stigande Ă„lder. Den belyser Ă€ven vikten av att Ă€mnet skall innehĂ„lla lust och glĂ€dje. Matematik behöver inte vara trĂ„kigt. Ämnet Ă€r roligt sĂ„ lĂ€nge förstĂ„elsen finns hos eleverna. Med detta som utgĂ„ngspunkt har vi valt att undersöka vilken betydelse pedagogers olika metoder har för elevers förstĂ„else och lust för matematiken.

Att utveckla elevers lust till matematik ? Gör lÀrarens val av undervisningsmetoder skillnad?

BAKGRUND:Forskning visar att mÄnga elever tappar sin lust för matematiken kring 10-12 Ärs Älder. Hur kanlÀrare arbeta för att bibehÄlla och utveckla elevernas lust för Àmnet? Detta anser vi vara intressantoch relevant dÄ vi snart Àr utbildade lÀrare. En av vÄra uppgifter kommer att vara att skapa lustoch motivation hos vÄra elever, vilket denna studie undersöker.SYFTE:VÄrt syfte Àr att undersöka hur ett antal lÀrare menar att man kan arbeta för att utveckla eleverslust till matematik.METOD:Studien utgÄr ifrÄn en kvalitativ metod som bygger pÄ intervjuer med lÀrare, som sedan stÀrksmed elevenkÀter.RESULTAT:Studiens resultat visade att de fyra lÀrarna som ingick i undersökningen menade att en varieradundervisning pÄverkar deras elevers lust till matematik..

Inspiration och lust till skapande

I denna uppsats tar jag upp hur man kan inspirera och skapa lust till slöjdande för eleverna i skolan. Jag tycker att det Àr betydelsefullt att man som lÀrare vet vad som skapar lust hos eleverna och att man kan sporra alla i skolan. Syftet med studien Àr att undersöka hur jag som lÀrare ska inspirera och fÄ eleverna intresserade av slöjd. För att fÄ fram information har jag intervjuat hemslöjdskonsulenten i SkellefteÄ samt lÀst pedagogiska böcker, styrdokumenten och sökt information pÄ Internet. Jag har funnit att det Àr leken och fantasin som inspirerar barn och ungdomar till slöjdande, samt att jag som lÀrare mÄste skapa förutsÀttningar för att slöjden ska vara lustfylld för alla.

Elevers motivation - en studie av elevers lust att lÀra i Äk 5-9

Arbetets syfte har varit att belysa elevers uppfattningar om vad som motiverar dem i skolan. Genom elevintervjuer och genomgÄng av litteratur har vi sökt svaren pÄ vÄra frÄgestÀllningar.Resultatet visar att elevens intresse av Àmnena har stor betydelse. Dessutom pÄverkas elevens lust att lÀra av lÀraren och dennes personlighet och undervisningssÀtt, lektionsupplÀgg, miljö samt elevens egen upplevelse av sina prestationer.Det kom fram mÄnga förslag pÄ hur vi som lÀrare kan göra för att fÄ vÄra framtida elever att kÀnna motivation och lust att lÀra. Förslagen som ges berör i första hand lÀraregenskaper, undervisningssÀtt och lektionsupplÀgg. Dessutom visar bÄde intervjuerna och litteraturstudien att humor och glÀdje Àr nÄgot som skapar lust i skolan.

Lust och motivation i matematikÀmnet : En kvalitativ intervjustudie om hur fem lÀrare i matematik för Ärskurs 1-2 uppfattar att lÀrare kan undervisa i matematik för att skapa lust och motivation för eleverna.

Syftet med studien Àr att genom kvalitativa intervjustudier undersöka vad lÀrare uppfattar kan vara orsaken till att en del elever tappar lust och motivation till matematiken, om lÀrarens egen instÀllning pÄverkar eleverna, samt hur lÀrare uppfattar att lÀrare kan undervisa för att frÀmja elevers lust och motivation till matematikÀmnet. Denna studie utgÄr frÄn forskningsmetoden fenomenografi som gÄr ut pÄ att finna olika uppfattningar hos ett fenomen.Genom resultatet av denna studie framkommer det att det handlar om att skapa ett varierande lÀrande för eleverna och att eleverna fÄr konkreta mÄl att arbeta mot. LÀrarna i studien Àr alla överens om att den instÀllning lÀraren har till matematikÀmnet med stor möjlighet kommer att spegla av sig pÄ eleverna och menar att det Àr viktigt att lÀraren gÄr in med attityden att matematik Àr roligt och viktigt.De slutsatser som kan dras av detta resultat Àr att det Àr viktigt att lÀraren kontinuerligt granskar sin egen syn pÄ Àmnet och att lÀraren individanpassar undervisningen sÄ att alla elever fÄr möjlighet att kÀnna lust och motivation för matematiken..

Den provocerande kroppen : En diskursanalytisk studie av konstkritiska texter som behandlar utstÀllningarna Paul McCarthy Head Shop/Shop Head och Nationalmuseums Lust & Last

Syftet med denna studie Àr att utföra en kritisk diskursanalys av ett urval konstkritiska texter som behandlar utstÀllningarna Paul McCarthy: Head Shop/Shop Head frÄn 2006 och Nationalmuseums Lust & Last frÄn 2011. UtstÀllningarna exemplifierar det jag kallar för den provokativa konstens diskurs. Genom analyserna vill jag se hur ett urval kritiker mottagit utstÀllningarna samt ge en bild av den provokativa konstens diskurs med dessa tvÄ utstÀllningar som exempel..

Motivation : Om att lyckas vÀcka lusten att lÀra hos elever i Ärskurs 5

Det Àr vanligt förekommande att elever pÄstÄr att det Àr trÄkigt att gÄ i skolan. Utan lust och vilja att lÀra fÄr lÀraren en stor utmaning i att lyckas fÄ eleverna att tillÀgna sig kunskaper pÄ ett varaktigt sÀtt. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka hur man som lÀrare kan pÄverka elevernas motivation till att lÀra samt att undersöka vad motivationsbrist hos elever leder till.Med hjÀlp av fyra lÀrarintervjuer och Ätta elevintervjuer, vilka samtliga var verksamma i Ärskurs fem, sÄ har vi fÄtt en bild av vad motivation och lust att lÀra innebÀr, hur man som lÀrare kan arbeta för att stimulera elevernas lust att lÀra samt vad motivationsbrist kan leda till.SÄvÀl intervjuade lÀrare som elever menar att omgivningen pÄverkar elevernas motivationsskapande. Om inte helheten i klassrummet Àr tilltalande sÄ brister det i lusten att lÀra. .

1 NĂ€sta sida ->